woensdag 18 mei 2016

as-built dossier

Stappenplan:

Chassis:


Eerst zullen we het chassis maken, hiervoor hebben we het vierkant ijzeren profiel voor nodig. Eerst zagen we alle stukken op maat, daarna zullen we alles aan elkaar lassen.
Eerst maken we een rechthoek die we zorgvuldig aan elkaar lassen (gele lijnen).



Daarna monteren en bevestigen we de dwarsligger voor meer stevigheid en de zetelondersteuning (blauwe lijnen). Eens dat bevestigd is met een las kunnen we ook de voorkant maken (rode lijnen). Dit is de basis van onze elektromobiel, deze controleren we nu als alles goed en stevig aan elkaar gelast is. Als dit niet gebeurt is dan ontstaat er een kans dat het chassis breekt.

Sturing

Nu zullen we beginnen aan de mechanische sturing van onze mobiel. Eerst maken we onze assen voor de sturing, de houder voor de tandlat en de voorenste as om de wielen op te bevestigen.de bemate tekeningen vindt je terug in bijlage.





Eenmaal we alle stukken hebben maken we eerst onze basis voor onze stuur-as aan te bevestigen. Deze zijn aangeduide met gele lijnen.
Nu plaatsen we eerst onze tandlathouder en onze houder voor de voorwielen. Dit moet ook stevig aan elkaar gelast worden zodat er zeker geen breuken zijn. Nu monteren we onze voorassen aan de houder, dit doen we met een bout en moer zodat we een scharnierpunt hebben.

Mechanische rem

De mechanische rem gaat simpel te werk en duwt tegen het achterwiel waardoor er wrijving ontstaat en  het wiel tot stilstand gebracht wordt.
De rem  wordt geplooid eenmaal hij in het frame zit, anders krijg je hem er niet in.


montage

Nu we volledige chassis gemaakt hebben moet het er uit zien als onderstaande foto. Is dit niet het geval moet het aangepast worden tot het juist is.


Alles stukken die niet aangekocht zijn en zelf gemaakt moeten worden staan in bijlage met de nodige bemating.



Elektrische schakeling

Om ons project van stroom en spanning te voorzien maken we gebruik van 2 12V batterijen die gemaakt zijn voor elektromobielen. Ze voorzien onze schakeling van 12V en onze motor van 24V zodat alles genoeg spanning heeft.
Voor de elektrisch sturing van de motor maken we gebruik van een H-brug,  door deze schakeling kunnen we de motor in 2 richtingen laten draaien. Deze maken we op een bredbord omdat het het gemakkelijkst is  om aan te passen.             
Als schakelaar A en D gesloten zijn draait de motor in de ene richting, zijn B en C gesloten draait deze in de andere richting. We maken gebruik van mosfets  (Q8, Q7)als schakelaars omdat deze zeer snel aan een uit kunnen schakelen. Ook omdat we ze met spanningen kunnen aansturen en ze grote stromen kunnen sturen.  We hebben er 2 in parallel gezet omdat de stroom dan verdeeld wordt over de 2 mosfets. Ook worden de fet’s op een koelplaat gezet om deze af te koelen, gebeurt dit niet kunnen ze kapot gaan door de warmte die ze ontwikkelen.

Over de mosfets hebben we schottky diodes (D3) geplaatst, deze zorgen dat de tegen emk van de motor gesperd wordt en onze schakeling niet kapot gaat. Het zijn schottky diodes omdat deze sneller schakelen dan gewone.
Voor de gate van de mosfet staat een gate driver, deze zorgt ervoor dat de gate goed wordt voorzien van spanning en stroom als deze toe moet. Hierdoor schakelt de mosfet sneller en wordt er minder warmte opgewekt.

De mosfets worden aangestuurd door een Arduino die we geprogrammeerd hebben. Als we een schakelaar op vooruit zetten wordt deze vooruit gestuurd, in stand achteruit gaat hij achteruit. We sturen enkel het begin aan om een rustige start te hebben. We hebben ook een schakelaar met start en stop, deze moet eerst op stop staan vooraleer de draairichting te veranderen.
 We sturen pulsen naar de mosfets die steeds sneller gaan, dit noemt men puls width modulation (pwm). Zo start de motor traag en gaat deze tot in volle toeren met eenzelfde koppel. Regel je enkel de stroom verlies je veel beginkoppel.
Het Arduino programma is te vinden in bijlage samen met alle andere datasheets van componenten die we gebruiken met evenals de schakeling.




Plaatsen van de elektrische schakeling

We plaatsen eerst de motor, deze wordt bevestigd aan het chassis met 2 beugels en 4 bouten. Dan zetten we ons bredbord op de achterkant van de mobiel. We sluiten de motor aan en bevestigen de mosfets en schottky diodes op onze koelplaat. we bevestigen ook de schakelaars aan de voorkant van onze elektromobiel om gemakkelijk aan en uit te zetten.



Afwerking

We halen alles terug uit elkaar tot we aan het chassis zitten, we wrijven het chassis af en zetten het in een kleurtje zodat het mooier oogt. We geven het een paar lagen, laten het drogen en zetten hem terug in elkaar.  We monteren ook ons stuur op de stuur-as.
We gaan de elektrische schakeling veilig stellen van water als we door een plas of in de regen rijden, dit doen we door een houten bescherming. We zagen onze plank in stukken en maken er een houten bekisting mee. Ook leggen we een houten plank op de grond van het chassis zodat we onze batterijen en voeten daar kunnen zetten.
We voorzien 2 gaten in de beschermingskap van vanachter om er een ventilator op te zetten. Deze ventilator dient om de temperatuur in de kap laag te houden, anders zou het er te warm worden met de mosfets. We hangen een stuk geperforeerd ijzer voor de gaten tegen de regeninval.
We beschermen de stuur-as door middel van een ijzeren kap. Deze wordt met zelftrekkende schroeven aan het steunijzer voor de as gemonteerd. Deze wordt ook afgewreven en gespoten om er mooier uit te zien.




BOM









Handleiding



Om de motor te starten dient men de aan - uitknop op 'aan' te schakelen. Om een voorwaartse beweging te starten moet men de versnellingspook in eerste plaatsen door het ontkoppelingspedaal in te drukken en daarna te schakelen, laat het pedaal nu zeer voorzichtig komen. Om sneller te rijden dient men een versnelling hoger te schakelen ( tweede of derde).


Wil men achteruit rijden dan dient men de versnellingspook in achteruit te schakelen, eerst moet men natuurlijk het ontkoppelingspedaal indrukken, laat het pedaal weer voorzichtig komen.


Om te remmen is er een handrem voorzien, deze dien je achteruit te trekken tot je de gewenste snelheid hebt of stilstaat.



Om de elektromobiel uit te schakelen dient men de aan - uitknop op 'uit' te zetten.




Dit voertuig mag enkel bediend worden door personen ouder dan 10 jaar!







Technische tekeningen


Hieronder ziet u de twee elektrische tekeningen.





Hieronder ziet u de mechanische tekeningen.

Het mechanische chassis van de elektromobiel ziet u hier.

De mechanische rem

De vooras

De tandlat geleider

Linkervoorwielas

Geen opmerkingen: